Natalie Hanspers

Mina skrivtips
Ända sedan jag började prata om att jag skulle skriva en bok har jag fått massor med frågor. "Hur gör man? Jag vill också!". Jag har alltid peppat järnet och försökt svarat så bra jag bara kan, men nu tyckte jag att det var dags att samla mina personliga tips i ett blogginlägg. Förhoppningsvis inspirerar det någon!
Varning: Fruktansvärt långt(men fantastiskt) inlägg nedan.
Vad vill du skriva om?
Först bör du ta reda på ungefär vad du vill skriva om, och ungefär vad boken ska innehålla. Det är inte alls omöjligt att innehållet ändras en del under tiden, det gjorde det för mig. Jag hade egentligen tänkt inkludera många fler delar i min bok, men valde till slut bort vissa delar. Dessa delar kommer istället komma i min andra bok, som blir ett lite annat tema, men fortfarande inom relationer. Iallafall, jag hade bestämt mig för att jag ville skriva en bok om relationer så jag började med att brainstorma om vilka delar inom relationer och vilka teman jag skulle ha med. Till en början utgick jag från egna erfarenheter som jag kände att jag ville dela med mig av, sedan samlade jag på mig en massa tänkvärd och bra information från andra böcker och plattformar som jag ville använda och utveckla. 
Hur kartlägger man det tänkta innehållet?
Det första jag tänker tipsa om är postitlappar. På varje lapp skriver du en scen, ett tema, eller ett kapitel som du vill att boken ska innehålla. Sedan sätter du upp lapparna i den ordning du tänkt att det ska ske. Allteftersom kan du flytta om och sätta upp nya lappar med nya idéer. Ett annat tips är att göra en tidslinje på papper. En tankekarta, kan man säga. Du drar ett streck på ett papper där början av boken är till vänster och slutet till höger, sedan skriver du ner vad boken ska börja med och sluta med, om du vet, och vad som ska komma däremellan. Med blyerts, så att du kan ändra. För min del när det gällde första boken använde jag ingen av dessa två metoder, jag skrev istället ner allt hipp som happ i anteckningar på mobilen. Jag önskar jag hade kvar det så att jag kunde infoga det här... Det var en enda röra kan jag säga. Med nästa bok har jag börjat med postitlappar-metoden. Enkelt att flytta om, ta bort och skriva nya. 
 
 
Hur skriver man?
Ett vanligt tips är att inte vänta på inspiration utan istället bestämma sig för att sätta sig ner och skriva, till exempel på vissa tider eller att sätta timer på förslagsvis en timme. Det fungerar säkert för många, men för mig har det aldrig funkat. Jag bara sitter där. Och blir arg. Inte bara det att jag inte får ett härligt flöde om jag tvingar mig själv att skriva, utan texten blir inte heller genuin eftersom den inte kommer från mitt hjärta. Inte heller känns texten engagerad så som den gör då jag känner mig inspirerad och lustfylld. Så jag brukar ta vara på inspirationen när jag har den. När jag är inspirerad har jag en förmåga att fånga mina känslor och tankar på ett äkta sätt. Kommer jag in i ett flöde ser jag också till att inte bryta det. Enligt min erfarenhet hittar jag aldrig tillbaka igen efter en paus. Det medför ju dock att jag ibland håller på att kissa på mig, eller att min mage skriker väldigt arg på mig. Eller att jag somnar klockan 03. Men det tycker jag det får vara värt. 
Hur får man inspiration?
Den vanligaste källan till inspiration för mig är självaste livet. Ofta får jag inspiration när minnen slår mig, eller när känslor rörs upp. Det räcker ibland med att jag varit och handlat och har sett eller hört något som väckt nya tankar. Att sitta hemma och vänta på att inspirationen ska komma av sig själv tror jag inte på. Man måste själv söka och finna den. Det finns dock saker jag brukar få inspiration av hemma. Inspirationen kan komma från dokumentärer, filmer, böcker, tidningsartiklar eller sociala medier som Instagram och Facebook. Ibland brukar jag också bara ta närmsta bok, slå upp en random sida och se om det finns något jag kan inspireras av.
Och ett riktigt viktigt tips: Slås du av en kanonidé när du är upptagen med annat, se för bövelen till att skriva ner den nånstans så den inte glöms bort! Man brukar ofta säga att när man glömmer bort något så var det inte så viktigt, men jag tror att det är tvärtom. De allra viktigaste sakerna kan komma som snilleblixtar, och då måste man vara snabb med att ta tillvara på dem. Klassiskt scenario: Man får idéer innan man är påväg att somna men tänker att "Det där kommer jag komma ihåg imorgon". Det gör du inte. Så skynda dig att skriva ner innan det försvinner. Jag är alltid så glad och tacksam över att jag gjort det när jag vaknar på morgonen.  
 
 
När och hur bearbetar man det man skrivit?
Det är viktigt att inte vara för självkritisk när du har inspiration att skriva. Strunta helt i meningsbyggnader och rättstavningar, läs inte ens igenom det du har skrivit (om du inte tappat tråden och behöver hitta den igen). Såhär gör jag när jag skriver alla mina blogginlägg också. När jag vill skriva ett inlägg så bara ordbajsar jag (vet att det är ett hatord för vissa, men jag älskar det!). Jag vräker ner precis allt jag vill ha sagt, sedan bearbetar jag det när både jag och texten fått vila lite. Ofta blir det timmar efter, eller dagen efter. Speciellt om det är en känslomässig text så att känslorna som rörts upp hinner lugna sig och jag kan se texten med objektiva ögon. 
När jag bearbetar texten arbetar jag om meningar, förenklar, förtydligar, och raderar bort onödiga ord och delar som inte tillför något. Ibland har jag skrivit ett stycke som jag tycker är väldigt bra men som inte passar in i resterande text, och då klipper jag bort det och infogar i ett separat dokument. I det dokumentet kan jag sedan gå in för inspiration till andra texter, som jag kan väva in just det braiga stycket i. Så: Var inte rädd för att radera något(läs: flytta över något till ett annat dokument). Det du skriver kan vara jättebra, men om det inte passar in i texten ska det bort. Kvalitet före kvantitet. Min bok var från början 120 boksidor, nu är den 84 boksidor i färdig tryckt form. Jag var väldigt noga med att radera det som jag inte tyckte tillförde tillräckligt.
Var också försiktig med att överförklara saker och upprepa dig. Det är lätt att omedvetet använda samma ord gång på gång(jag är också skyldig), men var vaksam. Behöver du använda "mycket" flera gånger i samma stycke, googla på synonymer. Du kan till exempel variera "mycket" med "massor", "väldigt", "rejält". Vad jag menar med att inte överförklara saker är att inte komplicera till det eller förklara för mycket, till exempel säga samma sak fast med två olika meningar, eller använda onödig utfyllnad. Människor förstår vad du menar. Jag ska ge ett exempel. "När jag kom in på Ica såg jag honom stå där vid fruktdisken med händerna i fickorna". Eller "Jag satte mig i bilen, jag tröck på gaspedalen, jag kom fram till Ica och gick ut ur bilen, in i affären genom glasdörrarna, kom fram till fruktdisken, och där såg jag honom stå med händerna i fickorna". Att rada upp onödig information blir både ointressant och långtråkigt. Är det onödigt eller överflödigt, ta bort det. 
I vilken ordning ska man skriva allt?
Något som jag också tycker är viktigt att ta upp som många faktiskt har en föreställning om, är det här med att man ska skriva sin bok från första sidan till sista sidan. Jag håller verkligen inte med. Jag skrev till exempel mitt förord sist. Om du känner för att börja med att skriva på kapitel 7, gör det! Skriv det som du är mest inspirerad att skriva. Annars riskerar du att blockera dig själv. Gällande min bok hade jag olika texter och kapitel utspridda här och där innan jag till slut samlade allt i ett dokument och undersökte om jag hade fått med allt. Nu är ju jag en rätt så rörig person som gärna sprider ut mina grejer allmänt, därför kanske inte detta passar lite mer ordningsamma människor. Men jag själv tycker att det hämmar den kreativa processen när jag har krav och press på skrivandet. Krav på att skriva grammatiskt perfekt direkt, krav på att skriva en viss sak först. Jag skriver ju för att det är roligt, och sätter man för höga krav är det lätt att det roliga faller bort.
Hur kommer man igång med skrivandet överlag?
Ibland händer det, trots att skrivande verkligen är det bästa jag vet, att jag helt tappar suget. Det finns lyckliga dagar då jag bara känner "Yes! Nu ska jag skriva en helt awesome text om det här!", sedan finns det dagar då jag inte ens orkar tänka på att skriva en bra text. Eller på att skriva överhuvudtaget. Så för att inte helt mörda mitt skrivande brukar jag istället skriva sånt som andra inte ska läsa. För min skull, för skojs skull. Jag brukar skriva dagbok. Oftast inte om vad som hänt under dagen, utan snarare om hur jag känt mig och vad jag har tänkt på under dagen. Om inte annat är det väldigt skönt att sätta ord på sina känslor och se dem utifrån.
Skriv om hur fruktansvärt dålig inspiration du har till att skriva och hur det känns i dig, vettja. Men för att slippa krav och press, ha hela tiden i bakhuvudet att INGEN ska läsa det du skriver. Om det sedan blir så eller ej, det vet man aldrig. Jag har skrivit många dagboksanteckningar som vid en närmare titt haft kapacitet att utvecklas till något jag senare velat dela med mig av. 
Wow, jag vet inte om jag ska kalla detta för ett blogginlägg eller ett uppslagsverk. Det var så himla kul att skriva detta inlägg! Jag kom på massvis med fler tips, så om ni vill ha en "Skrivtips del 2", ropa hej! Det kommer även att komma ett inlägg om egenutgivning, praktisk info om hur det fungerar, kostnader mm. Stay tuned!
 
 
#1 - Jeanette

Tack för de bra tipsen :)